Als regen het betaalmiddel is - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marian en Henk Lamers - WaarBenJij.nu Als regen het betaalmiddel is - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Marian en Henk Lamers - WaarBenJij.nu

Als regen het betaalmiddel is

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Marian en Henk

20 December 2007 | Zambia, Livingstone

dat is toch de goden verzoeken! De munteenheid in Botswana is de pula (ofwel regen) onderverdeeld in thebes (ofwel druppels) nou dan weet je het wel en ja, sinds gisteren regent het. Gelukkig hielden we het droog tijdens de gamedrive. Maar na wat winkelen in Kasane en wat luieren brak de bui toch los. Onze boottocht had een dakkie tegen de zon, kwam nu dus ook goed uit. Het voordeel van regen is dat nijlpaarden niet in het water hoeven te blijven (ze verbranden met hun delicate velletje in de felle zon). Met tientallen kwamen ze nu op het land, dat geeft plaatjes, dat wil je niet weten. Uiteindelijk dus toch nog genoten.
Vanmorgen liep de wekker weer vroeg af, na een zeeeer uitgebreid ontbijt boeltje weer in de bus en op pad naar Zambia. En het regent nog steeds, maar ja in de bus is dat niet zo erg.
Even voor de grens staan er kilometers enorme vrachtwagens, wat is dan dan weer. Nou daar kwamen we achter toen we de grenspost Kazangula voorbij waren. We kwamen uit op de Zambesie en daar ligt een pontje, ja echt een pontje. Daar kan een vrachtwagen per keer op en een of twee auto. Helaas, er staan dus honderden vrachtwagens, dus dat kan ff duren. Met wat steekpenningen en een paar jongens die met de bus meerennen wordt schreeuwend de grenspapieren doorgesproken en uitbesteed. Wij staan verbijsterd te kijken naar deze chaos. Modder, vrachtwagen en vele mensen (het ziet er weer zwart van) staan te wachten in de druilerige regen. Kleurrijk dat wel. Je zult het niet geloven maar binnen een half uur staan we (uitgestempeld en wel) aan de Zambesie en kunnen we als eerste over. Was ik even blij dat we niet met een camper hier stonden. Volgens mij was de hele vakantie er aan gegaan.
Nog nalachend op naar de watervallen, want die schijnen die moeite waard te zijn (hi,hi).
Nou en dat zijn ze. Nu maakt het niet meer uit of het regent, want nat worden doe je toch wel van die enorme watermassa. De watervallen hier heten niet voor niets Mosi-oa-Tunya ofwel ‘de rook die dondert’.
Onder de indruk staan we naar dit enorme natuurgeweld te kijken. Ongeveer een kilometer volgen we grote breuk in de aarde waar het water naar beneden dendert (nu wat minder omdat de regen net begonnen is). Later komen we er achter dat we maar de helft aan deze kant kunnen zien, de overige watervallen liggen in Zimbabwe, niet te geloven toch. We lopen verder en zien aan de kant van Zimbabwe de brug waarvan de bungeejumpers springen. Nou niet voor ons dus. Maar wij wagen ons dit keer ook aan iets apart. Morgenochtend op 7.00 uur gaan we met een micro light vliegertje de lucht in om over de watervallen te vliegen (hopelijk er niet in). Dus willen jullie even duimen voor mooi weer.
Overigens zijn we via de grenspost ook nog even over die bungeebrug gegaan. Dus even wat stappen in Zimbabwe gezet. Veel mensen met enorme pakken op hun hoofd trekken over de brug. De situatie daar is triest, omdat Mugabe het leven wel heel moeilijk maakt. Bijna geen eten meer te krijgen schijnt het.
Hier aan deze kant is alles in overvloed aanwezig en opnieuw genieten we volop. Dus morgenochtend na ons vliegavontuur, gaan we fietsen in de omgeving, dus dat wordt weer genieten.
Tja en dan nog een naggie slapen en dan zit het weer op. We vliegen tegen de middag naar Johannesburg maar hebben een nachtvlucht naar Amsterdam. Daarom gaan we in Johannesburg nog een tocht maken door de township Soweto. Het zal niet lukken om daar nog wat over te vertellen. Dus als we thuis zijn horen jullie alles over het slotstuk.
Dikke groeten van ons en dikke kussen voor iedereen en opnieuw bedankt voor de berichten
Henk en Marian

Zoals je wel hebben gezien zitten er geen nieuwe foto's bij. Die zijn er wel maar iedereen is superbang voor virussen dus is uploaden niet mogelijk, doen we dus maar in Nederland!!!!

• 20 December 2007 - 14:51

Chris En Irene:

Duimen doen we zeker voor jullie, geniet er van en hou hem in de lucht. Nog veel plezier en bedankt weer voor het mooie verhaal.

• 20 December 2007 - 17:08

Geert Everdien:

Zal voor jullie duimen dat t goed gaat en dat de laatste daagjes de zon nog even komt,want die zul je hier ook niet zien.De weers berichten in Nederland zijn ook regen voor de kerst,dus geen witte kerst.nu nog even vorst tot jullie landen.haha
    Groetjes geniet nog even xxxxxxxxxx

• 20 December 2007 - 19:45

Trees:

Jammer dat het er al weer bijna opzit. Ik heb genoten van jullie verhalen. Ik wens jullie nog een paar fijne dagen, een mooie vliegreis boven de watervallen en een goede terugvlucht. Ben benieuwd naar de foto's.
    Groetjes,

• 21 December 2007 - 15:46

Martien En Rieki:

Tsjonge, tsjonge, wat hebben wij een burgerlijk leven. Ons enige ""wild"" is de kat van de buren en de koolmeesjes. Zijn benieuwd naar de foto's en de rest van de verhalen. Hier vriest het, dus geniet nog maar even van de warmte.

• 21 December 2007 - 17:43

Harry Peters:

Hoi Luitjes,

Het moet wel indrukwekkend zijn wat jullie allemaal gezien en beleefs hebben,

Veilig thuis komen en een heerlijke Kerst vieren

Groeten
    Harry en Linekek

• 23 December 2007 - 16:44

Mieke & Will:

Zoals altijd hebben we weer volop genoten van jullie prachtige reisverslagen; jullie kunnen zo een reisgids uitgeven.
    Het zit er voor jullie weer bijna op. Wij wensen jullie een goede terugvlucht en dan met Kerst maar lekker nagenieten van al dat moois, bij de open haard en een lekker glas wijn.
    Groetjes,