er is zooooo veel te zien - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marian en Henk Lamers - WaarBenJij.nu er is zooooo veel te zien - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marian en Henk Lamers - WaarBenJij.nu

er is zooooo veel te zien

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Marian en Henk

14 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Dunedin

tijdens de rit van Twizel naar Dunedin. We bezoeken eerst de Clay Cliffs bij Omarama. Een prachtig plekje en nog niet ontdekt door de Chinezen. Vervolgens nemen we de route naar het zuiden. Voor Duntroon bekijken we wat Maori-tekeningen in de rotsen en vervolgens lopen we ook maar even door het dorp. Er zijn nog wat oude gebouwtjes van de eerste emigranten, ziet er wel leuk uit.
In de omgeving van het dorp loopt ook de Vanished World Fossil Trail, eigenlijk een stuk van een fietstocht (Alps 2 Ocean). In de bergen van – ik denk een soort mergel- zijn fossielen gevonden van walvissen, pinguïns enz., terwijl we hier toch heel ver van zee zitten. Verder is het ook de site van Aslan's camp, uit de film Narnia en wat bizar gevormde rotsen, de Elephant Rocks.

Dan op naar Oamaru, een leuke stad aan de Pacific. Het ziet er wel heel Engels uit, even lekker de benen strekken en per ongeluk komen we in een wel heel bizar museum terecht, Steampunk. Van oude rotzooi is van alles gemaakt, alles beweegt, maakt geluid en ziet er niet uit.
De route langs de kust brengt ons bij de Moeraki Boulders, vreemde stenen bollen in het water. Helaas is het hoog tij en inmiddels behoorlijk bewolkt zodat ze niet zo indrukwekkend zijn als doorgaans te zien is op foto’s.
Inmiddels is het al laat dus snel door Dunedin, waar we een B&B in de Highstreet hebben. Mijn hemel, het lijkt San Francisco wel, het huis ligt aan een enorm steile straat. Fijn dat ik niet hoef te parkeren, pffff, Henk doet dat perfect!!!

Na een goede nachtrust bekijken we wat van Dunedin, een kopie van Edinburg en gesticht door Schotten en ontworpen door Schotten. Zelfs een beeld van Robert Burns ontbreekt niet.
We besluiten een tocht met een oude trein te maken, landinwaarts de Taieri Gorge Scenic Railway. Een beroemde en prachtige treinroute en we ontlopen daarmee ook het druilerige weer. De uitzichten zijn geweldig. Bij de start is de route gebruikt voor de eerste settlers voor de aanvoer van materiaal en schapen en later door de goudzoekers en nu wij dus ;-).

In de middag gaan we naar het schiereiland Otaga en bezoeken het Albatrosreservaat. De enige plek op aarde waar je albatrossen kunt zien broeden. Wat een enorme beesten zijn dat, zwevend door de lucht met een spanwijdte van ruim 3 meter. Er zitten wat albatrossen op hun nest om te broeden, prachtig.

Even lekker eten , een wijntje en daarna vroeg naar bed, want morgen is er weer een lange dag. Op naar Te Anau.

• 14 Januari 2017 - 13:09

Martien En Rieki:

Wederom een mooi verhaal! En mooie foto's. Wie is nou Henk op die ene foto bij de Blacksmith? Personage links of rechts? En ja, jammer dat de vleugels niet helemaal passen..... dat zou het voor jullie nog makkelijker maken om even ""weg te vliegen"".
    Veel plezier!
    Groeten van Martien en Rieki.

• 15 Januari 2017 - 00:59

Ton Van Alphen:

De startpagina van Windows 10 op mijn computer laat een kustlijn zien met aanrollende golven, het beeld van een laaghangende lucht waarin verschillende kleuren zich vermengen en ......stenen die halfrond boven de golven uitsteken. Dat moeten dan de Moeraki Boulders zijn! Toch wel leuk, zo'n reisverslag in woord en beeld; we reizen met jullie mee!