een dagje cultuur snuiven - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marian en Henk Lamers - WaarBenJij.nu een dagje cultuur snuiven - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marian en Henk Lamers - WaarBenJij.nu

een dagje cultuur snuiven

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Marian en Henk

27 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Wellington

want we zijn inmiddels aangekomen in Wellington.
Gisteren was een reisdag van Nelson naar Picton, via –uiteraard- een mooie route. We hebben even rondgekeken bij Pelorus Bridge en Havelock. Het laatste plaatsje is vooral bekend om haar mossels. Dan via Marlborough, de wijnstreek, naar Picton. We zijn mooi op tijd maar de boot heeft een half uurtje vertraging.
De overtocht van ruim drie uur is mooi, eerst door Queen Charlotte Sound en dan door Tory Channel en vervolgens de Cook Strait voor we de baai van Wellington in varen. Het is prachtig zonnig maar er staat een straffe wind.
Na de eerst blikken op Wellington gaan we lekker een hapje eten en dan wat lezen en slapen, morgen gaan we de stad verkennen.

Het waait nog steeds behoorlijk, dus we besluiten na het ontbijt eerst het Te Papa Tongarewa te bezoeken, het museum van Nieuw Zeeland. Dat is niet overdreven, we brengen er langer door dan gepland, vooral de Maori sectie is prachtig en indrukwekkend. Uiteraard gaan we ook nog even naar het aardbevingsgedeelte, waar een goede uitleg over de tektonische platen wordt gegeven en we ondergaan zelfs een aardbeving in een oud houten huisje, een heel bijzondere ervaring.

Daarna lopen we de stad in, het havengebied. Het ziet er verrassend leuk en gezellig uit. Overal alternatieve zitjes en terrasjes, erg leuk. Het hele havengebied is leuk opgeknapt, alle oude sheds zijn leuke restaurantjes worden. We komen uit bij de parlementsgebouwen met het bekende gebouw, de Beehive. Je kunt er zelfs een rondleiding krijgen. We besluiten dat te doen, heel interessant, een kopie van het Engelse Labourhouse, het Hogerhuis hebben ze inmiddels al afgeschaft. Helaas mogen er geen foto’s gemaakt worden. We bezoeken zelfs de kelder waar we kunnen zien hoe de gebouwen aardbevings-proof gemaakt zijn, het parlement ligt maar 400 m van de breuklijn.
De oude houten kerk St. Pauls ligt ook in de buurt, dus daar lopen we ook even binnen, die is werkelijk prachtig en sfeervol.

Dan is het tijd voor een lekker glaasje op een terras en een hapje.
Morgen wordt een lange reisdag richting Tongariro National Park.

• 27 Januari 2017 - 15:46

Iris:

Kijk hier word ik blij van, mijn favoriete museum! Is er nog steeds de grote stenen aardbol die door een fontein omhoog wordt gehouden? Het is een leuk hands-on museum, ook leuk voor kinderen.

Geniet nog even lekker van de laatste dagen. Overal lekkere wijn dus dat zal jullie vast wel lukken. Oh ja, en er is ook lekker ijs. Het merk weet ik niet meer maar het is los schepijs, ambachtelijk zeg maar.

• 27 Januari 2017 - 16:04

Everdien Geert:

Alleen maar mooie dingen. Super reis aan verhalen die we lezen. Nog even twee weken vol op genieten. Groet.

• 27 Januari 2017 - 19:52

Martien En Rieki:

Wat een mooie verhaal wederom. Fijn dat jullie zo genieten! En wij genieten mee van de foto's. Hartelijke groeten!!