de Tongariro Alpine Crossing, de mooiste wandeling - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Marian en Henk Lamers - WaarBenJij.nu de Tongariro Alpine Crossing, de mooiste wandeling - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Marian en Henk Lamers - WaarBenJij.nu

de Tongariro Alpine Crossing, de mooiste wandeling

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Marian en Henk

29 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Tongariro

dat is wat de gidsen beschrijven en beloven en het is ook zo. Ik geloof niet dat ik ooit een mooiere wandeling heb gemaakt.
We zijn gistermiddag aangekomen in Tongariro National Park, opnieuw een idyllische locatie. De reis viel mee, we hebben slechts twee kleine stops gemaakt, een in Foxton, waar een Nederlandse molen staat, het moet ook niet gekker worden en even in Bulls, waar alles om de bull draait en dat is ook helemaal doorgevoerd in de stad, erg grappig. De partnerstad in Engeland is Cows ;-).

Voor we in Tongariro aankomen krijgen we al snel de met sneeuw bedekte Mount Ruapehu in het vizier. We begrijpen waarom de Maori’s dit het land van de grote witte wolk noemden.
Na het vervoer geregeld te hebben voor de wandeling morgen, doen we eens lekker kalm aan, wijntje en een boekje.
Al om 7.30 uur worden we opgehaald en we zijn er klaar voor. We worden afgezet bij hut Mangatepopo voor de wandeling van 19,5 km en waar een paar enorme klauterpartijen in zitten. We zijn niet de enigen die aan dit avontuur beginnen, heeeeel veel mensen hebben van deze wandeling gehoord.

Na een relatieve rustige start door de lavavelden begint de klim naar 1600 m. Pfff dat vergt wat zweetdruppels, en boven aangekomen staan we aan de voet van de vulkaan Ngauruhoe, bij iedereen bekend als mount Doom. Ja, eerdere informatie bleek fout, dit is de echte en als je de omgeving ziet kan het ook niet anders. Dan even een stukje dat niet stijgt en daarna een moeilijker pad naar 1800 m de top van mount Tongariro, waar we zelfs kettingen nodig hebben. Maar het is er prachtig, je hebt er geen woorden voor. Heel veel vulkanische activiteiten, een bizar landschap.

Als we top overgaan, kijken we uit op een dal dat elke beschrijving tart, zo mooi. Drie smaragd groene meertjes en een groter blauw meer, ongelooflijk. De tocht naar beneden vergt wat inspanning, het is heel erg stijl en losse lavakorrels, dan begrijp je het wel. Nog een kleine klim en daarna begint de ruim 11km lange afdaling. Ook hier is het uitzicht weer geweldig.

Tegen 16.30 uur komen we op de parkeerplaats aan waar we opgehaald worden. Moe maar voldaan. Even lekker douchen en daarna lekker eten en het verslag bijwerken.
Morgen gaan we op weg naar Rotorua, daar kijken we ook naar uit.

• 29 Januari 2017 - 11:50

Gerrie Janssen:

Nou, dat was een spannende wandeling. Ziet er geweldig uit. Niet zo gevaarlijk als een strandwandeling in Shoalwater. Niks gebroken......????? hahaha... Op naar het volgende avontuur.

• 29 Januari 2017 - 12:39

Trees:

Wat stoer en wat knap van jullie! Prachtige foto's. Ik moet er niet aan denken, kreeg al buikpijn toen ik het verhaal las. Ik kan nog geen beek oversteken, ha,ha.
    Wens jullie nog een fijne tijd met nog meer spannende avonturen.

• 29 Januari 2017 - 13:49

Ton Van Alphen:

Een fietstocht van Tilburg naar Nijmegen heen en terug is me vorig jaar drie keer gelukt, maar bij deze wandeling van 19,5 km mét flinke klauterpartijen had ik zeer waarschijnlijk moeten afhaken. En dus zou ik er nooit aan begonnen zijn. Knap van jullie! En dan al die indrukken.......overweldigend! Dit blijft jullie de rest van je leven bij!

• 29 Januari 2017 - 15:46

Martien En Rieki:

Wat een belevenis. En dat allemaal op de 65-plus leeftijd. We hebben gewandeld door Hees straks en kwamen Theo en Monique tegen. Nog veel plezier. Groeten!!

• 29 Januari 2017 - 21:21

Theo En Annelies:

Fantastisch mooie tocht.. schitterende foto,s.Jullie hebben een goeie conditie!! geniet ze daar.
    Theo en Annelies

• 30 Januari 2017 - 09:33

Ria En Jos:

Geweldig....wat ziet dit er indrukwekkend uit...!
    Wat een prachtige wandeling.....en knap dat jullie dit hebben volgehouden...
    Toevallig vertoeft een vriendin van mijn collega ook in deze oorden en we horen dezelfde enthousiaste verhalen....jammer dat het zo ver weg is en zooo ver lopen......Geniet er nog lekker van...!! Daag