Mysore, een geurige stad - Reisverslag uit Mysore, India van Marian en Henk Lamers - WaarBenJij.nu Mysore, een geurige stad - Reisverslag uit Mysore, India van Marian en Henk Lamers - WaarBenJij.nu

Mysore, een geurige stad

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Marian en Henk

31 December 2009 | India, Mysore

We hebben inmiddels anderhalve dag doorgebracht in Mysore. Gisterochtend zijn we weer op pad gegaan. Ons hotel in Ooty lag behoorlijk hoog en in de vroege ochtendzon zijn we naar beneden richting stad gelopen, een heerlijke wandeling. De invloed van de Britten is ook hier terug te vinden in de bouw van de huizen (zelfs met manors), de prachtige tuinen en kerken. Het koffie-cafe is nog dicht als we beneden aankomen, helaas. Dan maar gelijk op pad.

De rit naar Mysore zou lang gaan duren omdat de weg enorm slecht was. Maar wat blijkt: (wonderen bestaan!) er is opnieuw geasfalteerd en voor we het weten zijn we bijna twee uur voor op schema. De route door de hoge West Ghats is prachtig, tropische bossen, bamboe, vergezichten en de laatste theeplantages. We zijn veel te vroeg voor de geplande lunch en nemen daarom wat meer tijd in de natuurparken Mudumalai (aan de Tamil Nadu kant) en Bandipur (aan de kant van Karnataka). Via het natuurpark komen we dus onze derde staat binnen: Karnataka, tenminste als je de aparte stad Pondicherry -dat ook een soort grens heeft- niet meetelt.
Zo rond de middag zie je niet veel beesten, helaas. Toch nog een olifant, wat herten en uiteraard verschillende soorten apen gezien. Als we even staan te kijken glippen twee apen door het openstaande raampje van de busboy. Hilariteit ten top, ze zitten overal aan en het kost heel wat moeite ze de bus uit te krijgen.

Omdat we zo vroeg zijn besluiten we op weg naar het hotel alvast een kijkje te nemen op Chamundi Hill, het tempelcomplex dat bij het paleis van de maharadja van Mysore hoort. Je hoort 1000 treden te klimmen ter versterking van je karma, maar we zijn gemakkelijk uitgevallen of ons karma is al genoeg en laten ons naar boven rijden. Onafzienbare rijen pelgrims komen buiten adem aan op de top om daar opnieuw in de rij te gaan staan. Ook hier kiezen we voor de gemakkelijk weg en gaan voor 20 rupees het snelle poortje in, waarmee je alle rijen afsnijdt. Handige jongens, die tempeljongens. Ook hier weer een kleurige, fleurige en vooral vrolijke bedoening bij de god van Maharadja. De gopuram heeft dit keer geen kleuren maar is cremekleurig, het lijkt wel kant. Struikelend over de koeienpoep en de koeien, die heerlijk staan te knabbelen aan alle ceremoniële bloemenslingers, lopen we nog een rondje langs alle standjes met de meest gruwelijke souvenirs. Dan start de afdaling en hebben we een prachtig uitzicht op Mysore.

De stad ligt er veelbelovend bij. Bij het paleis in de buurt vele parken en een meer in de vorm van India en een enorm grote paarden-racebaan. We bekijken ook nog even de op een na grootste Nandi, ofwel de stier waar Shiva op rijdt en dus ook heilig is. Verbijsterd zijn we nog steeds als we zien hoeveel eigenlijk geofferd wordt, zelfs aan Nandi. Iedereen is daar wel heel druk mee en dan heb ik de gebruikelijke pelgrimstochten nog niet meegerekend.

Mysore.
We besluiten kalm aan te doen vandaag, het is tenslotte oudjaar! Na een uitgebreid ontbijt lopen we de stad in. Al snel komen we terecht in een manifestatie en we worden gevraagd te gaan zitten op de eerst rij. Zoals gebruikelijk is het Engels bijna onverstaanbaar zodat we van de uitleg over hetgeen gaande is niet veel begrijpen. Gaandeweg komen we er achter. Het zijn demonstraties van vooral studenten en schoolkinderen, die aandacht vragen voor het slechte rijgedrag waardoor er veel slachtoffers vallen. Dat kunnen we alleen maar bevestigen. Er zijn verschillende Indiase politie- en legerbands, met tulband en al. Er zijn nogal wat speeches en alle tv-zenders draaien hun reportages. We besluiten eerder op te stappen nog voor de echte optocht start, de beroemde Devaraja-markt wacht op ons.

De overdekte markt met de kleine steegjes ziet er oogverblindend uit en geurt je tegemoet. Er worden heel veel soorten bloemen verkocht, niet voor de vaas maar om slingers te rijgen voor de tempels, verder wordt er veel wierook verkocht en de markt is bekend om de heerlijke parfums. Ze verkopen nog de echte bloemenoliën. Je kunt je voorstellen dat deze markt een ander geursensatie brengt dan hetgeen we tot nu toe gewend zijn.
Al snel belanden we in een piepklein winkeltje waar we kijken hoe de amber wierookstokjes worden gemaakt en aan het snuffelen aan de parfums ontkomen we ook niet (en het kopen uiteraard ook niet). Onder het genot van een kopje echte Indiase thee (zeeeeer zwart met melk en suiker, "die hoge") laat ik me bedwelmen. Henk kan helaas niets ruiken, hij is verkouden.

We dwalen nog een hele tijd rond door de smalle gangetjes en kunnen het fotograferen niet laten. Kleurige bergen van felle kleurstoffen (voor de stip op het voorhoofd, maar ook voor de straatversiering of gewoon om te verven), heerlijke kruiden en de mooist gestapelde soorten fruit. Een streling voor het oog en dit keer ook de neus.
We lopen nog wat door de stad en gaan dan met een riksja naar het paleis van de maharadja. Prachtig ziet het eruit. Wat een rijkdom en zodra we onze toeristenkaartjes hebben (tien keer zo duur als voor de Indiase bezoekers) leveren we de schoenen weer in en dwalen blootsvoets door een entourage van 1001 nacht.
De huidige maharadja woont er een deel van het jaar nog steeds, is politiek actief en heeft het paleis deels opengesteld voor het publiek. Dat levert hem zeker geen windeieren. Het zijn niet zo zeer de toeristen, die zijn er wel, maar zeker niet in grote getale, veel Indiase families maar vooral schoolkinderen op schoolreis.

Als we voldaan na al die pracht en praal weer buiten staan, besluiten we nog even te luieren op een dakterras niet ver van ons hotel. We hebben nog tijd genoeg dus ik besluit nog even het dagboek bij te werken (fijn zo'n notebook) en de foto's er op te zetten. Dit hotel heeft wifi, dus als het toevallig ook nog werkt dan kan het gelijk het net op.
Vanavond gaan we met z'n allen uit eten en hopen op een gezellige manier het oude jaar uit te luiden en vooral een goed, gelukkig en gezond jaar binnen te halen.
Dat is wat we jullie ook toe willen wensen, we starten hier al veel eerder dus het komende jaar wordt voor ons extra lang, dus moet het wel een goed jaar worden!

Veel liefs en groeten en vooral een geweldig 2010!!!!!!
Henk en Marian

• 31 December 2009 - 13:28

Chris En Irene:

Jullie zijn heel even wel een stukje ouder hoor!!!!!!

• 31 December 2009 - 13:46

Martien En Rieki:

Een langer 2010 ... reden dus om een extra lange vakantie te nemen (de leeftijd-plus wil ik niet noemen!). Een heel goed uiteinde en een prachtig 2010 voor jullie en allen die dit lezen!!

• 31 December 2009 - 14:14

Martien En Rieki:

Zag zojuist bij de foto's een prachtige opname van een knappe prins. Hebben jullie hem verteld dat jullie nog een dochter in de huwbare leeftijd hebben? Kan hij misschien mee naar Schotland in plaats van Martijn (was een plannetje van Karlijn).

• 31 December 2009 - 14:27

Martijn:

Twee wilde apen in de bus? Moesten jullie uitstappen en verder lopen?

• 01 Januari 2010 - 11:14

Geert Everdien:

Prachtige verhalen.
    Heel veel geluk en reis plezier in 2010.

• 01 Januari 2010 - 11:14

Geert Everdien:

Prachtige verhalen.
    Heel veel geluk en reis plezier in 2010.

• 01 Januari 2010 - 11:32

Jenny:

Wij wensen jullie een heel gelukkig 2010 toe met veel reis plezier!! Wat een fantastiese reis, geweldig, geniet van je verslagen kan bijna alles ruiken en kleuren zien.
    Heel veel liefs van Jenny, Chris, Art, Joni, Magnus and Alisonxxxxxxxxxxxxxxxx

• 01 Januari 2010 - 11:33

Jenny:

hahahaha, die 2 apen, ja, waren dat jullie?????

• 01 Januari 2010 - 21:08

Vivian En André:

Ook voor jullie een geweldig 2010. Zo te lezen begint het al geweldig!

• 02 Januari 2010 - 16:45

Dorothé:

Jullie ook een mooi, gezond en reislustig 2010 toegewenst. ;-)
    Groetjes, Dorothé en Alexander