En dan maar het klooster in! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marian en Henk Lamers - WaarBenJij.nu En dan maar het klooster in! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marian en Henk Lamers - WaarBenJij.nu

En dan maar het klooster in!

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Marian en Henk

15 September 2010 | Nederland, Amsterdam

We willen ook wat van de omgeving van Lhasa zien, dus maken we een trip naar het Gandenklooster, van de Gelugpasekte ofwel de Geelmusen. Deze orde levert ook de Dalai Lama’s. Het ligt ruim een uur van Lhasa vandaan. We hebben een echte Tibetaanse bus, gammel, gammel, gammel. Maar hij brengt ons zuchtend en piepend door het prachtige dal van de Kyi Chu-rivier (die later de Brahmaputra wordt). Het uitzicht op de bergen is geweldig, er groeien relatief veel bomen wat mij verbaast op deze hoogte. Het lijken berken en ook hier laat de herfst zich in alle pracht zien. Een brede goudgele rand berken langs de wild stromende rivier met de bergen op de achtergrond, het plaatje brand zich op mijn netvlies.

China is al ver opgerukt in Tibet en het duurt even voor we de eerste Tibetaanse huizen zien, allemaal met binnenplaatsen voor het vee. Op het land wordt veel gewerkt, het is oogsttijd. Het koren staat in ouderwetse schoven op het land en soms ligt het op straat zodat de auto’s en bussen kunnen dorsen. Ik zie –net als in Noord India- stapels flatsen yakpoep te drogen liggen. Omdat brandhout schaars is wordt de poep gebruikt om op te koken. De vrouwen maken er prachtig gevormde stapels van, je moet er maar zin in hebben.

We naderen het Gandenklooster en de bus moet een enorme klim maken. Zigzaggend klimmen we tot ruim 4.600 m. langs een erbarmelijk weggetje. Maar dan zien je ineens het klooster in alle glorie liggen. Ook dit is weer gigantisch en wonderlijk mooi.
Hong raadt ons aan de vrije natuur voor een sanitaire stop te kiezen. Aan het eind van de tocht wordt me duidelijk waarom. Het toilet is een lange goot waar iedereen boven hangt en waar het cadeau van de buurman/vrouw dus ook voorbij komt!

Het kost ons wat moeite er te komen want deze 1.000 m. meer beneemt ons nog meer de adem. We lopen dus langzaam. Ze zijn het klooster nog aan het restaureren omdat een deel van het klooster tijdens de culturele revolutie is verwoest. De buitenkant is een plaatje en binnen doet er niet voor onder. Elke hoek die we om gaan levert nieuwe foto’s op. Onze lokale gids weet veel details, nooit geweten dat er zoveel symbolen in zo’n geelmuts en de pij verscholen zitten.

We besluiten ons aan te sluiten bij de pelgrims om de kilometer lange Kora lopen. Sommige pelgrims hinkelen rond de stoepa’s en overal worden in de grote wierookkachels de jeneverbessen gebrand. De Kora loopt rond de berg waarop het klooster is gebouwd en het uitzicht is fenomenaal. Ademloos komen we terug bij de bus om aan de terugreis naar Lhasa te beginnen.
Dat belooft wat de komende drie dagen. We trekken dan over de Tibetaanse Hoogvlakte naar Shigatse en Gyantse, de natuur schijnt overweldigend te zijn, net als de hoogte want dan gaan we verschillende keren de 5.000 m. grens over. Ik zet dus nog maar snel dit bericht op de weblog omdat we hier wifi hebben, dat zal op de hoogvlakte wel niet het geval zijn.

In Lhasa worden we in centrum uitgezet omdat ik in ieder geval nog even naar de Jokhangtempel wil. De heiligste tempel voor de Tibetanen en ook omdat je daar het dak op kunt. Het is de moeite waard ook dit is weer een plaatje. Maar ik kijk ook mijn ogen uit op alle mensen en hun klederdrachten maar vooral ook hun haardracht en de prachtige sieraden. Er zijn zoveel Tibetanen omdat de oogst ongeveer binnen is en zij daarna meestal op pelgrimstocht gaan. Tja, goed incarneren krijg je niet voor niets.

Henk en Arjan zijn snip verkouden en we besluiten vroeg te gaan eten zodat ze goed kunnen uitrusten voor de komende dagen. Ze zullen hun longen nog flink moeten laten werken.

Het was wel weer even lachen met die berichten van Martijn, maar je weet het je bent van harte welkom. Arjan heeft wat foto’s gemaakt van wat speciale gerechten of althans de vertaling daarvan. Hij vroeg me die ook te plaatsen, dus zal ik ze straks even zoeken.
Maar ook alle anderen bedankt voor jullie belangstelling en lieve berichten.

Lieve allemaal alweer heel veel groeten van ons alledrie.
P.S.: ik heb bij de drie laatste verslagen nog wat foto's gezet.

• 15 September 2010 - 15:14

Martien En Rieki:

Wie ver reist etc. ....... Wat een verhalen weer! Trouwens de weg op de foto lijkt erg op de Trollenweg in Noorwegen. Dat kan Martijn beamen! Groeten uit Nijmegenen beterschap met de verkouden heren.

• 15 September 2010 - 17:23

Wendy:

Oh...ben zelf druk bezig met Nepal regelen (inmiddels geboekt, 6-30 okt, en gister ook de trein naar de grens India-Nepal geboekt), maar als ik deze verhalen lees, krijg ik toch bijna spijt om niet toch ook Tibet aan te doen! Enjoy!! x

• 15 September 2010 - 18:06

Harry Peters:

Hoi Henk en Marian het gaat lekker met jullie aldaar heerlijk toch enne Henk kijk ook of er nu of in de toekomst wat te beunen valt.

• 15 September 2010 - 19:50

Danielle Bouwman:

Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken! Ik heb vanavond al jullie reisverslagen gelezen, echt fantastisch !!! Vandaag bericht uit Sicilie ontvangen van mijn ouders, ze hebben ook een heerlijke vakantie, ze zijn vandaag naar de Etna vulkaan geweest, ook hoog maar toch anders ...

• 15 September 2010 - 20:05

Danielle Te Lindert:

Ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen.
    Geniet er van!

Groetjes uit Holland van Danielle te Lindert

• 15 September 2010 - 23:52

Ton Van Alphen:

't is te hopen dat Henk en Arjan weer gauw opgeknapt zijn, zodat ze ten volle kunnen genieten van al die overweldigende indrukken.
    Zie uit naar het volgende reisverslag!

• 16 September 2010 - 15:07

De Dewitjes:

Klinkt goed,als Geert nieuwe knieen heeft,zullen we er eens over nadenken,zo,n reis.
    geniet er nog van,

• 17 September 2010 - 18:52

Hanny Besseling:

Wat een reis maken jullie nu weer!!!
    en mooie foto's dat zal wel weer een hartstikke mooi fotoboek worden.
    Maar het zal ook wel voor jullie vermoeiende dagen zijn, zoals ik gelezen heb zitten de dagen goed vol.
    Maar dat zijn jullie wel gewend na al die verre reizen.
    Geniet er nog van met jullie drietjes en ik hoop dat Arjan het gedoe van hier los kan laten.

groetjes en kusjes
    Hanny