wandelen en naar goud zoeken - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Marian en Henk Lamers - WaarBenJij.nu wandelen en naar goud zoeken - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Marian en Henk Lamers - WaarBenJij.nu

wandelen en naar goud zoeken

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Marian en Henk

18 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Wanaka

dat is wat we de afgelopen twee dagen gedaan hebben. We zitten in Queenstown, een druk stadje, vol avonturiers. Bungee-jumpen (de eerste en hoogste ter wereld is hier), shot-over jet (met supersnelle boten je bijna te pletter varen op snelstromende rivieren), spannende klim- en klautertochten, skiën enz. Alles kan hier, als je maar betaalt en dat is meestal heel wat.
We kiezen voor een rit langs Lake Wakatipu naar Glenorchie. Het is bewolkt als we vertrekken, maar geleidelijk aan breekt de bewolking. Het is meer dan prachtig. We maken een mooie wandeling door de lagune van het meer met uitzicht op de met sneeuw bedekte toppen. Ook dit was weer een filmlocatie.
Daarna besluiten we naar Arrowtown te gaan. Een oud goudzoekersstadje dat nu eens niet verlaten is. Maar eerst gaan we kijken naar de jetboten op de rivier de Shotover. Supersnel, spinnend, bijna de rotsen rakend, schieten de boten over de rivier, kijken lijkt leuker dan het te ondergaan ;-).
Arrowtown is leuk maar er zijn wel heel veel toeristen, je krijgt wel een goed idee hoe de bevoorrading van de goudzoekers werkte. Vermoedelijk werden deze middenstanders eenvoudiger rijk dan de goudzoekers zelf, die een erbarmelijk leven in de bergen hadden.
Vervolgens rijden we nog een deel van een prachtige route door het hoge en droge hoogland, waar vroeger de goudvelden lagen. In het schilderachtige Cardrona stoppen we voor een drankje in de lokale pub, een van de vijf gebouwen van het dorp naast wat vakantiehuisjes voor de skiliefhebbers. Historisch, maar ja geschiedenis is hier nog geen 150 jaar oud.

In de avond begint het te regenen en in de ochtend regent het nog. Het wordt een reisdag, dus niet zo heel erg. We rijden richting Cromwell, maar eerst gaan we even kijken bij het bungeejumpen. Ik weet weer heel zeker dat ik de beurt voorbij laat gaan, maar het is wel leuk om te zien.
Net voor Cromwell bezoeken we het goudzoekersmuseum, waar we een leuke rondleiding krijgen met uitleg hoe we zelf aan de slag kunnen. In de omgeving is nog steeds goud te vinden, niet zoveel meer maar wat je vindt mag je houden. Bijzonder te horen hoe naar goud gezocht werd en hoe oud het materiaal is, maar het werkt nog perfect, enkele machines kwamen het zelfs van de goldrush van California. Uiteraard gaan we zelf ook goudpannen, met als resultaat, niks nada, noppes! Geen gratis vakantie dus.
In de stromende regen rijden we door een mooie wijnstreek via Bannockburn, waar het welkomsbord zegt: Welcome in Bannockburn Heart of the Dessert, naar Wanaka. Wat een optimisten!

De voorspellingen voor morgen zijn ook niet geweldig, de geplande wandeling naar Rob Roy Glacier kan niet doorgaan, want we moeten zeven rivieren passeren met de auto en die zijn nu dus te hoog om met de auto door te rijden, tenminste voor onze Corolla.

• 18 Januari 2017 - 12:55

Iris:

Ga lekker hanggliding doen in Queenstown. Maar dan wel een duovlucht! Vaak worden er ook foto's gemaakt via een fototoestel dat aan het frame zit. Je bent dan voor de eeuwigheid vastgelegd terwijl je in actie bent in de lucht. Een leuke ervaring!. Een stuk minder eng dan bungeejumpen en je hangt ook niet op je kop voordat je wordt losgemaakt.

• 18 Januari 2017 - 12:56

Martien En Rieki:

Wederom een mooi verslag. En je kunt niet alles hebben..... jammer geen enkel goudklompje gevonden ........
    Maar de belevenis is ook heel wat waard, nietwaar?
    Verstandig dat je dat bungeejumpen voorbij hebt laten gaan ...... is niet geschikt voor 65-plussers.
    Hahaha. Jong van hart, maar er zijn grenzen nietwaar.
    Wij wensen jullie nog heel veel reisplezier toe en genieten van de verhalen.
    Hartelijke groeten uit een koud Nijmegen.

• 19 Januari 2017 - 00:10

Ton Van Alphen:

Zo te lezen en te zien hebben jullie met volle teugen kunnen genieten van de prachtige natuur in Nieuw Zeeland. Queenstown lijkt me echt een stad voor backpackers; al die jongelui die zich overgeven aan allerlei avontuurlijke belevenissen, onder het motto: no risk, no fun! Onze Joep heeft gebungeejumped in Afrika bij de Victoria watervallen. Van zijn sprong kreeg hij een videoband mee (het was in het jaar 2001). Bij thuiskomst bleek dat er iemand anders uit het gezelschap op de band stond! Wonder boven wonder is alles toch nog goed gekomen. We kijken uit naar het volgende verslag!

• 23 Januari 2017 - 17:31

Jenny + Chris:

Geweldige photos allemaal!!!! Cardrona is een klein dorpje bouiten Peebles in Scotland. Geweldige reisverhalen. Ik lees ze allemaal Veel liefs van ons beiden Chris + jenny xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx